kewujudan mereka =')


assalamualaikum semua . !
hello , milo , marshmallow !
harap semua sihat kayy .
fiza dilanda demam ujian ! hehe . kau ada ?
*relax la . UP 1 je kot ? * =="

okay . jari fiza dah menari tarian pop at papan kekunci nie .
macam biasa la ,
tak nak baca ? 
sila tekang "x" kecil di belah kanan , atas yang tertera di skrin laptop/komputer kamu yer .


sudah baca kan tajuk entry untuk kali ini ?
yups . KEWUJUDAN MEREKA . siapakah mereka ? inilah yang akan fiza kupaskan lebih lanjut . ;)

Mereka yang ditujukan itu adalah GADIS/WANITA . okayy , seperti yang korungs ketahui , kaum Hawa diciptakan daripada tulang rusuk nabi Adam a.s kan ? memang betul pun , tapi , fiza akan ceritakan lebih lanjut . =)



"Bagi wanita, saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cintanya. Seandainya Hawa diciptakan dari Adam As saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari tulang sulbinya, hingga dia membenci Hawa. Akan tetapi Hawa diciptakan dari Adam pada saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan kesakitan dan tidak membenci Hawa. Sementara seorang wanita akan melahirkan anak dalam keadaan terjaga, melihat kematian dihadapannya, namun semakin sayang dan cintanya kepada anak yang dilahirkan bahkan ia akan menebusnya dengan kehidupannya.

Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk yang bengkok yang tugasnya adalah melindungi qalbu (hati nurani). Oleh kerana itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Kemudian Allah menjadikannya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua. Sementara Adam diciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu. Wanita selalu berinteraksi dengan perasaaan, dengan hati, dan wanita akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang istri yang penurut.

Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, seperti yang dikabarkan oleh Nabi Muhammad SAW, "jika seorang lelaki meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta-merta, maka dia akan mematahkannya." Maksudnya adalah dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang lelaki.

Maka wahai Adam janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang diciptakan seperti itu. Apabila seseorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitikkan airmata, itu bererti dia sedang menangis di dalam hatinya. Apabila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu meminta maaf.

Dan wanita sukar untuk mencari sesuatu yang dia benci untuk orang yang paling dia sayang."

sudah faham kann ?
gadis mudah menangis , tersentuh bagaii .
harap kaum Adam boleh memahaminya .
Perempuan ni lemah , itu adalah FAKTA . 
harap ia bermanfaat buat semua pihak kayy . ;)

sekian sahaja untuk entry pada kali ini .
terima kasih sudi membaca ;)
singgah di blog ini . jasa anda amat dihargai 
byeII . salam persahabatan dihulurkan


2 comments:

  1. waalaikumussalam , millo, marshmallow :)
    tersentuh bace post kak fiza kali nie . terima kasih :')
    Hawa mmg diciptakan khas utk sekalian Adam :)

    ReplyDelete
  2. yeah . taw xpe . kita saling melengkapi antara satu sama laen ;)

    ReplyDelete