kau cemburu ke ? ;)


assalamualaikum semua !
holla ~ sihat ? alhamdulillah .!

nampak kan tajuk entry pada hari nie ?
yups! berkaitan CEMBURU !
sebabnya , ramai yang mintak fiza wat entry nie .
hope korungs puas hati la ea ;)
fiza tahu kebanyakkan manusia punyai perasaan cemburu kan ?
termasuklah fiza.. ! kuat jeles taw ><
korungs pun ?;) ada gengs la nampaknya ..

ia tak kira sama ada korungs single ataupun couple kerana ...
semua orang memang kuat jeles .
jangan mudah terpedaya dengan muka tenang , kadang2 dia akan gabra jugak akhirnya ;)

jadi, entry ini fiza akan kongsikan cara2 untuk atasi cemburu nie . harap boleh digunakan ;)


1. Ketahui punca
Tiada sebab cemburu jika kalau kita tidak tahu puncanya. Selidik mengapa anda cemburu hingga mencetuskan rasa tidak puas hati, tersinggung atau kecewa dengan orang sekeliling. Tentu ada sebab mengapa anda kecil hati.
2. Tarik nafas dalam-dalamJangan cepat melenting, sebaliknya fikir secara positif dengan menarik nafas dalam-dalam biarpun ketika berdepan dengan individu yang menyinggung hati anda. Cuba jadi individu profesional walaupun ketika berdepan dengan orang yang anda sudah ngada.
3. Menangis semahunya
Tidak salah mengekspresi diri dengan menangis. Pastikan anda tidak menangis di depan ‘lawan’, sebaiknya cari waktu terbaik untuk menyendiri atau bersama dengan orang yang anda percaya. Menangis sepenuh hati mampu meredakan tekanan.Lelaki nangis? ok la tuh ..daripada bunuh diri ?!
4. Berfikiran positifBuang jauh-jauh unsur negatif dalam diri, sebaliknya kembalikan aura positif. Cuba alih rasa cemburu dengan memikirkan benda yang baik-baik. Ibarat kata orang belajarlah memujuk diri.
5. Berhenti untuk membandingkan diri anda dengan orang lainAlamat memang tidak akan habis cemburu jika sibuk membandingkan nasib anda dengan orang lain.
6. Jangan kecewa dengan diri sendiriSetiap orang mempunyai kelemahan diri dan belajarlah mengakui tiada siapa yang sempurna. Positif dalam diri resipi untuk kurang berasa cemburu.
7. Percaya diriKetepikan rasa sakit hati, lantas percaya kepada bakat dan rezeki yang mendatang. Tidak perlu menjadi orang lain atau mempunyai perasaan hasad dengki yang akhirnya memakan diri.
8. Bekerja kerasMotivasi diri dengan berazam mengubah personaliti sedia ada. Ibarat menjadi lebih baik untuk hari esok berbanding hari ini. Tumpuan berikutnya untuk menjadi insan berkualiti yang menjadi rebutan semua orang. Akhir sekali, sentiasa berdoa kepada Allah SWT supaya dikurniakan rezeki dan kesihatan yang baik.
fiza bagi warning dulu kay , sekuatmanapun lelaki cemburu , lagi kuat perempuan cemburu. sebabnya , perempuan ni sensitif ! 

jadi ? boleh pakai tak tips tadi tuh ? semuanya bergantung pada korungs ! sebab korungs yang jeleskan ? ;) relax kay , sape yang single tuh , kita gengs ! =) siapa yang dah berpunya , jaga awek/pakwe/suami/isteri/tunang korungs baek2 taw ! jangan nak menyesal bila dia dah tinggalkan korungs ;)

sekian sahaja untuk entry pada kali ini . hope ia bermanfaat bagi korungs ! jari penat menaip ! harap bersua lagi pada entry yang akan datang . siap sedia untuk tempuhi bulan FEBRUARI , hope korungs lebih matang ;) bye-bye . assalamualaikum , salam persahabatan dihulurkan ;)
# jika ada cadangan untuk fiza kongsikan , cadangkan di wall FB fiza kay ;) sila like yaw jika suka 

TAHUKAH ANDA ?


assalamualaikum semua ! jawab taw ! wajib !
apa khabar ? alhamdulillah , sihat sejahtera . ;)

untuk hari JUMAAT yang barakah ini ,
fiza ingin berkongsi sesuatu bersama anda . 
entry ni agak panjang . ! 
harap korungs sudi baca ;)
kerana ia berkait rapat dengan kehidupan kita .

terima kasih kerana sudi baca ,
seperti yang korungs bace tajuk ...
tahukah anda ?
 
tahu apa ? adakah korungs sedar bahawa kita diperhatikan oleh malaikat maut sebanyak 70 kali sehari ..? terkejut ke ?
nape ? baru tahu yer .. yups . kita diperhatikan olehnya sekarang nie . sama ada kita buat baik , jahat .. kita diperhatikan ! maksudnya , bila-bila masa saje kita akan "dicabut nyawa" a.k.a meninggal dunia . jadi , adakah anda sedia ? err ... pasti tak kan ? untung kita sebagai umat nabi MUHAMMAD s.a.w ! dan , umat ISLAM kerana ALLAH dah beri tanda2 kematian terlebih dahulu kepada kita agar kita lebih bersedia .. fiza akan kongsikan petanda2 kematian !

Antara tanda-tanda ini terbahagi kepada beberapa bahagian;
Tanda 100 hari sebelum hari mati
Ini adalah tanda pertama dari Allah swt kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka yang dikehendakiNya. Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini.anda ini berlaku lazimnya selepas waktu Asar.Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut ke hujung kaki akan mengalami getaran seakan-akan menggigil. Contohnya seperti daging lembu yang baru disembelih di mana jika perhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar. Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka yang sedar, akan bertindak di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati, maka getaran ini akan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau hanyut dengan kenikmatan dunia tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang manfaat.
Tanda 40 hari sebelum hari mati
Tanda ini juga akan berlaku sesudah Asar. Bahkan pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arasy Allah swt. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita ,antaranya ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan tetapi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

Tanda 7 hari
Tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera utnuk makan.
Tanda 3 hari
Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan akan memudahkan urusan orang yang memandikan kita nanti.mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit, hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari sisi. Telinganya akan layu di mana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.
Tanda 1 hari
Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan disebelah belakang iaitu di bahagian ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat menemui waktu Asar keesokan harinya.
Tanda Akhir
Akan berlaku keadaan dimana kita akan merasakan satu keadaan sejuk dibahagian pusat dan ianya akan turun kepinggang dan seterusnya akan naik ke bahagain halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri serta menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah swt yang telah menghidupkan kita dan sekarang mematikan kita pula.




dah baca ? apa pendapat korungs ? adakah korungs sudah bersedia ?apa pula tindakan korungs ?! jangan terlalu leka kerana kita sedang diperhatikan . moga entry kali ini beri manfaat kepada korungs . tak lama lagi maulud nabi , insya'allah kita akan menyambutnya sekali lagi (jika panjang umur ) 
bak kata DR. FADZILAH KAMSAH , "renung2kan dan selamat beramal" . amat bermakna kata2 tuh ;) . sekian sahaja untuk entry pada kali ini . terima kasih kerana sudi baca dan tambah ilmu . bye-bye , salam persahabatan dihulurkan ;)

scandal ! kau ada ? ;)a


assalamualaikum semua !!
apa habaq ? sihat na ~ alhamdulillah .. !
demam yer comel ? mam ubat , g rehat kay ;)

hello2 , na story nie ..
nampak tajuk kan ? pasal scandal , !
hehe .. wait3x . ta na bace upenyer ?
g main jauh2 , bye .. !


hehe . korungs yg na tau kan ?
sape skandal fiza nie ? kih3x
seperti yang anda ketahui ...
kini , fiza menjadi GADIS SINGLE  ! kau ada ? ;)
single jugak ? high-5 sikit ... kita serupa .. geng la kita
da ad org tersayang yer ... okayh . jaga dy elok2 kay ;)
okay ! lari topik nie ..
entry nie agak menyampah !
jadi , adakah anda sedia ? okayh ;)
siapakah skandal fiza ? gerangan siapakah mereka ?
hehe .. nie la muka2nya !



see ? kacak lagi comel kan ?hehe .. nie aris seberang sana .
peserta IDOLA CILIK 2 .. juara taw ! hehe . nama sebenar dy pelik skit , jangan ketawakan taw . peace yaw ! nama sebenar dy ANDRYOS ARYANTO !  jangan risau , dia nie ISLAM . dilahirkan padA 31/1/1998 . ! Tak lama lagi weyh ! fiza minat jea , ta pernah bersua muka atau berhubungan pn . =="


yang nih pulak namanye CAKKA KAWEKAS NURAGA . hehe . lahir pada 18/8/1998 .. smart kan muke dia ? dia nie same cam di atas ! skandal ke dua .. ! ;) ISLAM taw =)


hehe .. comel kan muka dia ? tak comel ?
ouwh , setiap manusia berlainan pendapat kan ;)
bagi fiza , dia comel meskipun beragama laen . hmm , ta dpt na usha ==" nama dia ? MARIO STEVANO ADITYA HALING . dilahirkan pada 20 OKT 1997 ! hmm =="

 
okay ! cer teka .. nie orang MALAYSIA ke tak ? ;)
hehe .. kacak kan ? orang seberang jugak la .. hmm ==" agama pun laen , tp ta pe la .. dy nie peramah taw . ! ;) nama sebenar dy GABRIEL STEVENT DAMANIK , dilahirkan pada 24/1/1998 ! dah lepas la besday dy .. hehe ..

okayh ! rasanya tuh jea skandal fiza dari seberang !
sebenarnye , fiza minat dorg jea . jangan salah faham kay ;)
fiza lebih selesa SINGLE . korungs ? dan , fiza nak orang MALAYSIA jea .. hehe ! agak2 sape la ek ? yang pasti , org ue malang sebab dpt "awek" cm fiza . kah3x .
untuk pengetahuan am , dorg nie bekas peserta IDOLA CILIK . lebih kurg cm kita la , IDOLA KECIL kan ? cume at INDONESIA , lebih meriah ;) okayh ! jangan salah faham taw . minat jea ! ;)

sekian sahaja untuk entry kali nie ,
jari penat menaip .
hope korungs tak meluat sepanjang baca entry nie
fiza kan dah bg warning tadi ;)

fiza suke video nie . harap korungs pun ;)


okay . jumpe pada entry yg akn dtg . !
bye-bye 
salam persahabatan dihulurkan

alahai , untunglaa... =)



assalamualaikum semua !
holla , sihat ? baguih na ~ 
meh sini , fiza bagi ang pow . !
dapat ? ;) sakit ? alahai , rehat kay 

hehe . setelah lama berpikir , akhirnya 
keluar jua idea na update blog buruk nie .
hehe . almaklumlah , dak blogger =)
okayh . ! past korungs pelik kan ?
kenapa tajuk entry nie alahai , untunglaa... =)
hehe . nak tahu kenapa ? jums bace .






hehe . nih sesuai dibaca untuk kaum adam & hawa . kiranya 2 dalam 1 la . hehe . kali ni , fiza nak share pasal ciri2 lelaki yang layak dijadikan teman hidup =) amacam ? ade bran na bace ? ;)



Berikut adalah 13 ciri-ciri lelaki yang selayaknya seorang wanita pilih sebagai pelindungnya dan pemimpin hidupnya, lelaki yang layak dicintai!
13 ciri ini diatur mengikut perspektif seorang gadis Melayu beragama Islam khusus untuk panduan anda:
  1. Taat kepada Allah, taat pada ajaran Rasul.
  2. Mahir membaca Al-Quran dengan lancar, hafal surah-surah asas dan doa-doa asas, rajin membaca Al-Quran.
  3. Mempunyai pekerjaan tetap dan memiliki sumber pendapatan tetap.
  4. Suka menyeru orang lain kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran.
  5. Ada sikap optimis – berjuang mencapai kecemerlangan dalam hidup.
  6. Bersih dari sebarang kemungkaran yang nampak dan tak nampak.
  7. Baik kata-katanya, cemerlang perilakunya, seorang lelaki yang jujur.
  8. Tak pernah tinggal yang wajib, rajin melaksanakan amalan sunat dalam beribadah.
  9. Berani menhadapi cercaan dan berani menghadapi orang yang mencela.
  10. Tahu, faham dan sanggup melaksanakan tanggungawab.
  11. Bersifat terbuka, pemaaf dan penyantun.
  12. Tenang air mukanya, waspada dan bijak dalam membuat keputusan.
  13. Jika dia berkahwin, dia dapat melayan isteri dengan baik.
“…Kalau setiap saat awk ingtkan ALLAH & setiap saat itu juga saya ingtkan ALLAH.. Bermakna waktu itu kita dah menjadi satu kerana mencintaiNYA yang Satu. Di situlah selayaknya hati kita bertemu…”
Rasulullah s.a.w bersabda:
“Jika datang kepada kalian seorang lelaki yang kalian redhai agama dan akhlaknya, maka nikahkanlah ia. Jika tidak, maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan kerusakan yang besar.”
(HR. Tirmidzi)
Dalam diam mencintai, persiap diri menjadi yang layak dicintai olehnya :)
  • Saya cuma nak lelaki yang dapat bimbing saya ke jalanNYA..
  • Jadikan saya yang halal untuk diri dia..Tahu batas-batas sebelum saya jadi yang halal untuk dia..
  • Saya tak minta lebih, hormat saya sebagai wanita..
  • Biar umur muda, asalkan tahu fikir, mana baik, mana tak..tahu fikir, apa yang ditegah, apa yang di suruh..
sama je kan mcm ciri-ciri lelaki yang perempuan lain nak.hehe.. :)
bagi fiza . dia juga ak yah hisap rokok kay , nanti pendek umur , siapa nak sayangkan fiza lagi ? #gedik tak ayat ak ? hehe

hehe .. okay tak ? moga dijadikan panduan . good luck ;)
sekian sahaja untuk entry pada kali ini .
minta maaf jika ::
tersalah ejaan ,
tersilap fakta ,
entry tidak menarik ,
bukan kawan yang baik

terima kasih kerana ::
sudi hadir ke blog ini ,
baca entry ini ,
jadi kawan fiza ,
doakan kejayaan fiza ..

see ya in next entry ,
insya'allah . 
bye-bye

salam persahabatan dihulurkan