Saturday 29 December 2012

OPS 3S

Filzah Nurjannah masih setia , tekun membaca novel yang baru dipinjam daripada rakannya itu . Tidak dihiraukan kanak-kanak yang berlari berkejaran , pasangan kekasih main nyorok-nyorok dan golongan warga emas membuat poco-poco . Walaupun keadaan di Tasik Permai itu tidaklah sePermai mana tapi Filzah tetap meneruskan bacaannya . 'Hisy , asal Kimi ni jahat sangat ? Dihinanya Yasmin uh ' , omelnya mengenai watak di dalam novel tersebut . Sememangnya membaca novel adalah hobinya yang tidak dapat dibendung . Boleh dikatakan dalam 1 bulan , dibelinya 3 hingga 4 buah novel . Tanpa disedari , ada seseorang yang memerhatikannya dari jauh .

'Err . Nak tegur ke tak . Nak tegur ke tak ' , fikir Nadzrin Adzhar berulang-kali . Dia yakin gadis yang diperhatikan dari tadi adalah orang yang sama mengambil hatinya dulu . 'Entah-entah , sudah berpunya tak ? Hisy . Melepas lagi la nampaknya' . Sebuah keluhan kecil dilepaskan . Digeleng kepalanya perlahan . Lalu , diberanikan dirinya untuk menegur si gadis tersebut . Belum cuba , belum tahu kan ?

Nadzrin berdehem kecil setelah berdiri di hadapan gadis tersebut . Tetapi tidak diendahkannya . Gadis tersebut seakan khusyuk benar dengan buku yang dibacanya . Dia menggosok tangannya . Ting ! Idea muncul . Diletakkan telapak tangannya itu pada sebahagian muka surat buku tersebut . 'Hisy , tangan malaun mana lah sesat ni ? Spoil la' . Serta - merta Filzah mengangkat kepalanya untuk melihat si perosak 'mood' membacanya . Nadzrin tersenyum . Nampaknya , ideanya berjaya .

"Kenapa senyum ? Kenapa letak tangan di atas novel saya ? Suka hati limpa jiwa jantung hang ja" , kata Filzah . Hebat ! Hanya dalam satu nafas . Nadzrin tertawa kecil . Lucu barangkali . 'Sah ! Mamat ni senget otaknya' . Filzah geleng perlahan .

"Saya Nadzrin Adzhar la . Tak ingat ka ?" , dikenyitkan matanya . Membulat terus mata si Filzah . Hanya kerana pengenalan yang cukup ringkas dari si pemuda bernama Nadzrin itu . Terus Nadzrin merampas novel dari tangan gadis tersebut . Filzah masih tidak percaya . Nadzrin Nerdy ?!
________________________________________________________

Nadzrin tersenyum sedangkan muka Filzah masih berkerut seribu . Masih tidak percaya Nadzrin di hadapannya itu adalah rakan sekelasnya dahulu . Walaupun sudah 3 hari mereka berjumpa , tetapi Filzah masih bingung . Hendak ditanya , takut Nadzrin terkecil hati pula .

"Awak . Betul saya ni Nadzrin . Si Nerdy dulu tu . Pakai spec besaq , buku sentiasa ada , beg selalu kembung . Itu saya , dan sekarang ini pun saya " .

"Kalau begitu , mesti awak hafal sangat cogan kata saya kan ? Sebab 1 kelas tahu cogan kata saya " , kata Filzah . Mahu memastikan , adakah benar itu rakan sekelasnya ? Nadzrin tersenyum . Soalan yang mudah baginya .

"A . S . K . Bukannya ASK question tetapi Aku Sayang Kau . Betul kan ?" , jawab Nadzrin sambil menghirup sedikit teh tariknya itu . Filzah mengangguk . Sah lagikan Sahih , itu adalah rakan sekelasnya , si Nerdy ! Ops ! Dah kena tukar ni . Si Stylo .  Nadzrin tidak mahu terus memendam rasa . Akan diusahakan untuk mendapatkan Filzah Nurjannah sebagai suri hati + rumahnya nanti . Diteguknya teh tarik sedikit untuk menghilangkan gugupnya . Diusap lehernya berulang kali hinggakan Filzah senget kepala , memandang pelik ke arahnya .

" Awak dah berteman ke ?" , tanya Nadzrin perlahan . Tetapi dapat didengar oleh Filzah . Filzah tersenyum lalu menggeleng perlahan . Senyuman Nadzrin yang darinya tipis sudah melebar . 'Insya'allah , DIA akan permudahkan usaha aku ' .

"Ramai ajak saya bercouple , then baru kahwin . Tapi saya tak setuju . Jadi mereka pun memilih gadis lain untuk bercouple . Saya mahu bakal Imam , bukan bakal Boyfriend . Awak faham kan ? " , lancar Filzah berkata seraya menampakkan segaris senyuman . Nadzrin hanya mengangguk , mengiyakan sahaja apa yang dikatakan Filzah . 'Maknanya aku kena lamar dia jadi Isteri bukan Awek' .
________________________________________________________

Ke hulur , ke hilir . Ke utara , selatan . Ke barat , timur Nadzrin bergerak . Tak senang duduk dibuatnya . Atif yang melihat pun , tercengang . 'Kena sampuk dek siapa la ni?' . Atif melunjurkan kakinya . Sasaran mengena ! Buktinya , Nadzrin terjatuh . Haha . Padan muka .
"Gelak la puas-puas . Kawan tak berhati perut . Aku dahla tengah frust ni" , ngomel Nadzrin . Atif hanya tersenyum sumbing .

"Yela . Sebagai kawan ekau yang baik lagi berhati mulia , cerita la masalah ekau pada eden ni ya" , kata Atif , si anggota polis . Berbeza dengan Nadzrin . Nadzrin bekerja sebagai Ketua Jurutera di Jaya Semiconductor . Nadzrin pun menceritakanlah segalanya . Kisah yang bermula dari alam persekolahan sehinggalah pertemua yang tidak diduga , berlaku pada akhir-akhir ini .

"Wah ! Tak sangka kau setia betul dengan minah uh . Hebat ! So , apa plan kau ? Takkan kau nak terus lamar dia kot ?" , kata Atif setelah mendengar cerita Nadzrin sebentar tadi . Nadzrin menggaru kepalanya yang tidak gatal .

"Aku pun tak tahu la . Maknanya aku kena mulakan OPERASI 3S ni . Di'short form'kan , OPS 3S !" , kata Nadzrin . 'Ya ! Aku perlu lakukannya !' . Atif mengerutkan mukanya . 3S ? Apa kejadah benda tu ? 'Hisy , pelik-peliklah kawan eden ni .

________________________________________________________

Dengan tudung lilit di kepalanya serta berbaju kurung , mencari-cari kelibat Nadzrin . Sudah 15 minit , dia tercongok di depan food court ni . Perut pun menyanyi lagu Gangnam Style , minta diisi . Tapi , Nadzrin sudah berpesan agar menunggunya terlebih dahulu . Hisy , nasib badan . Tak lama kemudian , kedengaran orang meminta maaf dengan suara kepenatannya . Dia masih buat tidak tahu . Nadzrin menoleh ke arah Atif , Atif hanya menjongket bahu . Nadzrin beralih ke hadapan Filzah . Filzah hanya memandang kosong . Keluhan didengari Filzah .

"Awak . Saya minta maaf . Tadi ada meeting mengejut . Saya tak sempat nak inform pada awak . Sorry again " , ucap Nadzrin . Atif sekadar memerhati . Filzah buat muka kosong , tak ambil tahu . Nadzrin menunjukkan patung beruang yang dibelinya tadi . Filzah senyum sedikit . Nadzrin menghembus nafas lega . Lantas , Filzah menutup mukanya . 'Hisy , mana boleh senyum . Kan tengah merajuk tadi?!' . Nadzrin tersenyum cuma . Baginya , riak sebegitu agak comel , menawan kalbu gitu . Filzah melihat jam di pergelangan tangannya . Huh . Lambat sangat ni .

"Awak lambat 18 minit tau . Ketuk ketampi sekarang juga" , katanya sambil menampilkan riak serius pada wajahnya . Nadzrin meneguk air liur . Err , kena buat ke ? Dalam Mall kut ?! Ingin ditanya kepada Filzah , mukanya serius la pula . Mengalahkan bos di tempat kerjanya . Atif sekadar memerhati lalu tertawa kecil .

"Hey , awak yang rambut tercacak tu , apa ketawa-ketawa ? Awak pun kena sekali tau . Ketuk ketampi sekarang juga !" . Kini , giliran Nadzrin pula ketawa . 'Haha . Ekau pun kena' . Atif hanya mencebikkan muka sahaja . Orang ramai memandang pelik ke arah mereka . Filzah hanya membuat muka seposen sahaja .  Filzah disapa seorang gadis . Diperkenalkan dirinya itu , adik kepada si pemuda rambut bercacak tu . Sebelum perkenalkan diri , sempat juga dia ketawakan abangnya itu .

"Awak dah terima patung beruang dari saya , saya pun dah terima denda dari awak . Perut saya ni dari tadi dah berbunyi . So , can we eat now ?" , kata Nadzrin seraya membuat muka . Filzah mengangguk . Perut dia pun dah lapar juga . Sepanjang mereka berada di foodcourt itu , Nadzrin asyik tersenyum sahaja . Semua sedar akan keadaan itu kecuali FILZAH . Nadzrin menunjukkan beberapa tiket wayang kepada Filzah . Filzah hanya mengerutkan mukanya . Nadzrin mengangguk .

"Kak Filzah , kita pergi tengok wayang tau !" , ucap Atiya , adik kepada Atif . Ala yang rambut tercacak tu . Mulut Filzah terlopong . 'Tengok wayang ? Lelaki bukan muhrim ? Gila ke apa ?! Nadzrin sudah memahami riak sebegitu . Dia menggelengkan kepalanya .

"Kita semua memang duk seat couple tetapi awak dengan Atiya . Saya dengan abang dia . Jangan risau . Selagi awak bukan isteri saya , saya takkan berdua-duaan dengan awak" . Terukir senyuman di bibir Filzah .
________________________________________________________

Seperti hari-hari biasa , Nadzrin mengatur langkah menuju ke Restoran Istimewa . Hari ni dia berseorangan , tanpa rakan sekerjanya yang lain . Biasanya dia akan bersama dengan Siva , Chong dan Amir tetapi masing-masing ada hal yang perlu diselesaikan . Sementara menunggu pesanannya sampai , dia menikmati persekitarannya . Matanya tertancap pada seorang gadis yang bertepuk tampar dengan seorang lelaki yang lain . 'Macam Filzah je . Tapi siapa di sebelah dia tu ? Nampak bahagia sangat' . Mereka berdua pergi ke kedai emas yang terletak betul-betul di hadapan restoran yang dia duduki itu . Secara perlahan , senyumannya hilang . Makanan dipesan sudah sampai . Dijamah bagai tiada rasa . Makanan belum pun habis , dia sudah menjelaskan bayarannya . Setelah dilihat Filzah dan 'seseorang' itu sudah tiada di kedai itu ,  dia segera menapak ke situ .

"Tauke , tadi ada couple datang sini kan ?"
"Iya iya . Mereka datang mau beli itu cincin . Cincin kahwin . Banyak romantik ma" , kata tauke Lim , empunya kedai emas tersebut . Senyumannya begitu lebar sekali . Manakan tidak , cincin yang dibeli tadi membuatkan dia untung besar . Hati Nadzrin bagai dicarik-carik . Tetapi pada wajahnya , masih kelihatan senyuman yang pastinya tiada serinya . 'Nak kahwin dah dia . Maybe bukan jodoh aku . Aku akan jauhkan diri dari kau . Hak orang jangan diganggu ' .

________________________________________________________

Filzah mengeluh . Didailnya sekali lagi nombor Nadzrin . Dan , sekali lagi jualah , panggilannya tidak dijawab . Dia mahu memberitahu sesuatu kepada Nadzrin , tetapi Nadzrin bersikap begini pula . Semakin risau dibuatnya . Filzah akui dia mulai sukakan dan menyayanyi Nadzrin tetapi malu mahu mengaku . Jeritan ibunya sudah kedengaran . Haish , kena rewang la ni .

Restoran Istimewa
Nadzrin keluh kesah . Tidak setenang seperti hari biasa . Atif sekadar memerhati . Hendak ditanya , takut semakin buruk jadinya . Nadzrin menepuk dahinya berulang kali . Aduh ! Makin senteng jadinya . Laju tangan Atif menampar rakannya itu . 'Agak-agakla nak jadi gila pun , jangan kat sini . Aku yang kena tanggung malu' .

"Kau kenapa ? Gila ? Nak aku hantarkan ke Hospital Bahagia di Tanjung Rambutan nun ? Setahu aku masih ada kosong lagi , mana tahu kau nak rasa pengalaman di situ pula" , kata Atif , dengan mimik mukanya sekali . Nadzrin mengusap pipinya yang masih merah dek kena penampar Atif sebentar tadi . Atif hanya buat muka selamba . 

"Kau tahu tak , si Filzah tu nak kahwin hari ni ?! Penantian aku dan apa yang aku lakukan selama ini , hanya sia-sia je wey . Kau faham ke tak ?!" , jelas Nadzrin , sedaya upaya menahan sebak di dada . Atif menggeleng kepalanya seraya tertawa kecil . Makin geram Nadzrin dibuatnya . Orang tengah sedih , diketawakan pula . Aku tak buat lawak la !

"Hisy . Sah ! Kau tak tahu hal sebenar ni kan ? Kau dapat tak kad jemputan dari Filzah ?"
"Dapat . Tapi aku buang . Buat sakit hati ja " . 
Makin kuat Atif ketawa . Patutlah gila semacam . Memang begini ke bila orang frust ? 
"Abang Filzah la yang kahwin hari tu . Masa habis tengok wayang kan Filzah ada cakap . Siap nak temankan abang dia beli cincin lagi . Kau tak dengar ke apa ?" , kata Atif .
"Err . Ada ea dia cakap cenggitu ?" , dalih Nadzrin . 'Macam manala kau nak dengar , kau asyik tengok muka dia ja ' . Jawapan itu sekadar Atif sahaja yang dengar .
______________________________________________________


Rancangan sudah dirangka ,sasaran pula sudah dikenal pasti . Ini akan jadi kenangan yang tak boleh Filzah lupakan . Nadzrin berlakon sebagai nelayan . Atif hanya menunggu giliran untuk beraksi manakala Atiya menemani kak Filzah yang kononnya sedang menunggu abang Nadzrin . Filzah tidak menyedari langsung bahawa ada kejutan besar yang akan dialaminya nanti . 

Sementara menunggu kehadiran Nadzrin , Filzah menggeledah segala permainan yang ada pada telefon bimbitnya . Eh , angry bird la ! Bedal je la . Nadzrin menunjukkan ibu jari kepada Atif dan Atif pun memulakan aksinya bersama rakan yang lain . 

"Filzah Nurjannah binti Izman ? Awak ditahan kerana telah mencuri sesuatu yang sudah dikenal pasti . Kamal ! Tahan dia !" , kata Atif , mengikut skrip yang telah disediakan Nadzrin . Berbakat rupanya si Atif ni . Lengkap Atif dan rakan yang lain beruniform anggota polis , membuatkan Filzah terkejut besar . Aku ? Curi ? Tiada kerja aku buat benda macam tu . Atiya buat muka cemas . Dia pun mahu menjadi pelakon yang hebat dalam 'sketsa' ini . 

"Eh , Atif . Kenapa saya kena tahan pula ni ? Saya tak buat apa- apa pun . Saya curi apa ?" , kata Filzah , dia semakin pelik dengan apa yang berlaku . Dengan gari di pergelangan tangannya . 

"Penjenayah takkan mengaku kesalahan yang dibuat " , Atif membuat muka serius . Berlakon kena betul-betul . Lantas , Atif menyambung bicara .

"Awak dah curi hati Nadzrin , bukan nak reti pulang balik . Tak ke kejam tu ?" , masih dengan muka seriusnya . Atiya mengangguk sahaja . Lalu , mucul Nadzrin dengan pakaian ala nelayan , melutut di hadapan Filzah yang masih bergari . 

" Saya Nadzrin Adzhar b Nazirul , ingin melamaq Filzah Nurjannah bt Izman , sebagai suri hati , suri rumah dan segala suri dalam hidup saya . Lamaran ini akan diterima tak ?"  . Filzah terperanjat . Ni nak kenakan aku ke apa ? Kejam ! 

" Tak lawak la . Ni rancangan WAKENABEB ke apa ?!" 

"Awak dah mulai suka saya , sayangkan saya , kan ? Atau saya yang syok sendiri selama ini ?" . Filzah mengetap bibir . Aiseyman ! Macam mana dia tahu ni ? 

"Awak yang kejam . Pindah sekolah dulu , janji akan terus berhubung dengan saya . Hakikatnya , tak pun . Saya asyik tunggu depan rumah , tunggu posmen hantar surat , dan berharap surat daripada awak . Tapi , awak tak hantar pun " , air mata Filzah mengalir . Diseka dengan jarinya , walaupun tangannya masih bergari . Ombak semakin kuat menghempas pasir , seakan turut geram kepada Nadzrin yang memperlakukan Filzah sebegitu rupa . 

"Err . Awak tunggu surat ? Daripada saya ? Maaf . Saya lupa alamat rumah awak masa tu . Jadi saya pun senyap je la . Nasib baik ada gambar kelas , dapat juga la lepaskan rindu pada awak " . Atiya , Atif dan rakan yang lain  sekadar memerhati . Atiya sudah menahan sebak . Sketsa ni makin menariklah ! Nadzrin menyambung kata . 

"Jadi adakah awak terima lamaran saya ni ? Jangan risau , saya akan jaga awak baik - baik . Macam Shinichi jaga Ran . Dan saya boleh jadi kawan baik awak selamanya , seperti Patrick dan Spongebob " . Habis semua nama watak kartun diselitnya ! Filzah tersenyum lalu menganggukan kepalanya . Atif pun membuka gari yang di pergelangan tangan Filzah , Nadzrin pun menadah tangannya dan diikuti yang lain . 

Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim, Ampunkanlah Dosa-Dosa Kami, Berikanlah Taufik Dan Hidayah Kepada Jiwa2 Kami Dan Orang-Orang Yang Kami Sayangi. Ya Allah Tuhan Yang Sangat Banyak Memberi, Janganlah Kamu Memalingkan Hati Kami Setelah Engkau Memberi Petunjuk Kepada Kami Dan Berikanlah Kami Rahmatmu Yang Besar.
Ya Allah, Sesungguhnya Hati-Hati Ini Berkumpul Kerana Mengasihi Mu Dan Ingin Mencari Keredhaanmu. Wahai Tuhanku, Kayakanlah Kami Dengan Ilmu, Hiasilah Kami Dengan Ketenangan Jiwa Dan Muliakanlah Kami Dengan Takwa Dan Elokkanlah Kami Dengan Akhlak Yang Baik.
Ya Allah, Limpahkanlah Baraqah Dan Rahmat Kepada Kami , (Nadzrin Adzhar b Nazirul) Dan (Filzah Nurjannah bt Izman).  Kekalkanlah Jodoh Mereka Di Dunia Dan Di Akhirat Dan Sempurnakanlah Agama Kami Dengan Berkat Ikatan Ini. Ya Allah Ya Tuhan Kami, Kurniakan Rahmat Kepada Kami Agar Kekal Abadi, Aman Damai Yang Berkekalan Di Alam Rumahtangga, Sihat Walafiat, Dimurahkan Rezeki Dan Dilanjutkan Usia Serta Mendapat Syafaat Daripada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW.
Ya Allah, Satukanlah Hati Kami Berdua Ini Seperti Engkau Satukan Hati Adam Dan Hawa, Yusuf Dan Zulaikha Dan Seperti Engkau Satukan Hati Muhammad Saw Dan Siti Khadijah. Semoga Allah Memberi Berkah Kepadamu Dan Atasmu Serta Mengumpulkan Kamu Berdua, Pengantin Laki-Laki Dan Perempuan, Dalam Kebaikan.

Semua telah mengaminkan doa tersebut . Segera Nadzrin dan Filzah telefon ibu bapa masing-masing , memberitahu bahawa mereka sudah bersedia untuk ke fasa berikutnya . Ucapan tahniah banyak diterima mereka berdua . Nampaknya Ops 3S yang Nadzrin rencanakan , telah berhasil ! Kini , Atif telah ketahui apakah maksud 3S tersebut . Rupanya 3S tersebut untuk Suka Sayang dan Selamanya :D




No comments: