Friday 3 February 2012

maulidur rasul !


assalamualaikum semua . !
apa habaq ? sihat na ~
almaklumlah .. budak lame ta online .. ~

oukayh . see the title ?
yeah ! pada hari ahad niyh iaitu 5 FEB 2012 / 12 RABIUL AWAL 1433 h .
apa kes ngan tarikh tuh ?
astaghfirullahalzim .
hari ulangtahun NABI MUHAMMAD S.A.W

dah  faham ? bagus na ~ untuk maulidur rasul tak lame lagi ,
fiza akan buat 1 entry khas ! meh sini , fiza nak kongsikan beberapa isi KHUTBAH TERAKHIR NABI MUHAMMAD S.A.W . 



Ketika Rasulullah mengerjakan ibadah haji yang terakhir, maka pada 9 Zulhijjah tahun 10 hijarah di Lembah Uranah, Bukit Arafah, baginda menyampaikan khutbah terakhirnya di hadapan kaum Muslimin, di antara isi dari khutbah terakhir Rasulullah itu ialah: 

1. anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak

2. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi. Ingatlah bahawa sesungguhya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu

  3 .Allah telah mengharamkan riba, oleh itu, segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.

4. "Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.
 

 
5 . Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.
 
 6. sembahlah Allah, dirikanlah solat lima waktu, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah ibadah haji sekiranya kamu mampu. 
 
 7. awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku
 
 8. tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru
 
 9 . aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Qur’an dan Sunnahku.
 
 10 .Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain

sekian sahaja untuk entry pada kali ini . harap ia bermanfaat bagi kamu semua ! berbanggalah menjadi umat ISLAM ;)  terima kasih kerana sudi membaca , jumpa pada entry yang akan datang . hara maaf , jika tersalah ejaan , terkasar bahasa . bye-bye . assalamualaikum . selamat menyambut maulidur rasul . salam persahabatan dihulurkan

 

No comments: