Friday 27 January 2012

kau cemburu ke ? ;)


assalamualaikum semua !
holla ~ sihat ? alhamdulillah .!

nampak kan tajuk entry pada hari nie ?
yups! berkaitan CEMBURU !
sebabnya , ramai yang mintak fiza wat entry nie .
hope korungs puas hati la ea ;)
fiza tahu kebanyakkan manusia punyai perasaan cemburu kan ?
termasuklah fiza.. ! kuat jeles taw ><
korungs pun ?;) ada gengs la nampaknya ..

ia tak kira sama ada korungs single ataupun couple kerana ...
semua orang memang kuat jeles .
jangan mudah terpedaya dengan muka tenang , kadang2 dia akan gabra jugak akhirnya ;)

jadi, entry ini fiza akan kongsikan cara2 untuk atasi cemburu nie . harap boleh digunakan ;)


1. Ketahui punca
Tiada sebab cemburu jika kalau kita tidak tahu puncanya. Selidik mengapa anda cemburu hingga mencetuskan rasa tidak puas hati, tersinggung atau kecewa dengan orang sekeliling. Tentu ada sebab mengapa anda kecil hati.
2. Tarik nafas dalam-dalamJangan cepat melenting, sebaliknya fikir secara positif dengan menarik nafas dalam-dalam biarpun ketika berdepan dengan individu yang menyinggung hati anda. Cuba jadi individu profesional walaupun ketika berdepan dengan orang yang anda sudah ngada.
3. Menangis semahunya
Tidak salah mengekspresi diri dengan menangis. Pastikan anda tidak menangis di depan ‘lawan’, sebaiknya cari waktu terbaik untuk menyendiri atau bersama dengan orang yang anda percaya. Menangis sepenuh hati mampu meredakan tekanan.Lelaki nangis? ok la tuh ..daripada bunuh diri ?!
4. Berfikiran positifBuang jauh-jauh unsur negatif dalam diri, sebaliknya kembalikan aura positif. Cuba alih rasa cemburu dengan memikirkan benda yang baik-baik. Ibarat kata orang belajarlah memujuk diri.
5. Berhenti untuk membandingkan diri anda dengan orang lainAlamat memang tidak akan habis cemburu jika sibuk membandingkan nasib anda dengan orang lain.
6. Jangan kecewa dengan diri sendiriSetiap orang mempunyai kelemahan diri dan belajarlah mengakui tiada siapa yang sempurna. Positif dalam diri resipi untuk kurang berasa cemburu.
7. Percaya diriKetepikan rasa sakit hati, lantas percaya kepada bakat dan rezeki yang mendatang. Tidak perlu menjadi orang lain atau mempunyai perasaan hasad dengki yang akhirnya memakan diri.
8. Bekerja kerasMotivasi diri dengan berazam mengubah personaliti sedia ada. Ibarat menjadi lebih baik untuk hari esok berbanding hari ini. Tumpuan berikutnya untuk menjadi insan berkualiti yang menjadi rebutan semua orang. Akhir sekali, sentiasa berdoa kepada Allah SWT supaya dikurniakan rezeki dan kesihatan yang baik.
fiza bagi warning dulu kay , sekuatmanapun lelaki cemburu , lagi kuat perempuan cemburu. sebabnya , perempuan ni sensitif ! 

jadi ? boleh pakai tak tips tadi tuh ? semuanya bergantung pada korungs ! sebab korungs yang jeleskan ? ;) relax kay , sape yang single tuh , kita gengs ! =) siapa yang dah berpunya , jaga awek/pakwe/suami/isteri/tunang korungs baek2 taw ! jangan nak menyesal bila dia dah tinggalkan korungs ;)

sekian sahaja untuk entry pada kali ini . hope ia bermanfaat bagi korungs ! jari penat menaip ! harap bersua lagi pada entry yang akan datang . siap sedia untuk tempuhi bulan FEBRUARI , hope korungs lebih matang ;) bye-bye . assalamualaikum , salam persahabatan dihulurkan ;)
# jika ada cadangan untuk fiza kongsikan , cadangkan di wall FB fiza kay ;) sila like yaw jika suka 

No comments: