lelaki kena tarik ?



assalamualaikum semua . holla :D jyeahh . setelah beberapa hari menghilang , sepi tanpa sebarang berita . cewahh . macamlah ada yang kisah kan ><" anyway , amacam bulan Januari ? ada baik atau KO ? almaklumlah . tak lama lagi , bulan Februari pula yang datang menemani kita ;)

jadi budak tingkatan 3 agak mencabar juga , rupanya >< homework menimbun tuh . tak apa . demi masa depan :3 buat pertama kalinya dalam tahun ni , buku kena lempar , berdiri luar kelas . cukup sekali . -.- dah tak nak kena lagi . anyway , doakan kejayaan fyza k . nanti fyza doakan untuk korang balik :')

oke . puas melalut . ><" rasanya tak lewat sangat untuk fyza ucapkan SALAM MAULIDUR RASUL kan ? harap kita semua dapat mengikuti dan cuba melakukan suruhannya :) kalau dengan boyfie , girlfie , sanggup renang lautan api , redah hujan lebat . takkan dengan Rasulullah pun nak berkira kan ? :D 

so , kali ini fyza nak kongsikan sesuatu dengan korang . jeling sambil baca kejap tajuk entry kali ini . yezza . LELAKI KENA TARIK ? apa kejadah dengan lelaki tu ? sampai kena tarik ? ayokk ! kena tarik . haha . tutup mulut >< berhenti merepek . oke . duduk dengan selesa . baca bismillah :) start reading now :3

selalunya kalau kita sebut pasal NERAKA , apa yang terbayang di minda , akal korang ? semarak - marak api atau manusia diseksa yang bergelimpangan ? bilangan penghuni neraka pula selalunya dikaitkan dengan kaum hawa kan ? *anggukkan kepala* so , entry ini , mengenai neraka juga . tapi ada kaitan sikit dengan lelaki . 



4 GOLONGAN LELAKI YANG DITARIK MASUK NERAKA OLEH WANITA . 

Ayahnya

Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak mempedulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar sholat,mengaji dan sebagainya Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat. Tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia saja. Maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.

(p/s; Duhai lelaki yg bergelar ayah, bagaimanakah hal keadaan anak perempuanmu sekarang? Adakah kau mengajarnya bersolat. menutup aurat?.. pengetahuan agama?.. Jika tidak cukup salah satunya, maka bersedialah untuk menjadi bahan bakar neraka jahannam.)

2. Suaminya

Apabila sang suami tidak mempedulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram. Apabila suami mendiam diri walaupun seorang yang alim dimana sholatnya tidak pernah bertangguh, maka dia akan turut ditarik oleh isterinya bersama-sama ke dalam neraka.

(p/s; Duhai lelaki yg bergelar suami, bagaimanakah hal keadaan isteri tercintamu sekarang?. Dimanakah dia? Bagaimana akhlaknya? Jika tidak kau menjaganya mengikut ketetapan syari’at, maka terimalah hakikat yang kau akan sehidup semati bersamanya di ‘taman’ neraka sana.)

3. Abang-abangnya

Apabila ayahnya sudah tiada, tanggung jawab menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abang-abangnya dan saudara lelakinya. Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya saja dan adiknya dibiarkan melencong dari ajaran Islam, tunggulah tarikan adiknya di akhirat kelak.

(p/s; Duhai lelaki yang mempunyai adik perempuan, jangan hanya menjaga amalmu, dan jangan ingat kau terlepas… kau juga akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak…jika membiarkan adikmu bergelumang dengan maksiat… dan tidak menutup aurat.)

4. Anak-anak lelakinya

Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram di sisi Islam. bila ibu membuat kemungkaran mengumpat, memfitnah, mengata-ngatai dan sebagainya…maka anak itu akan disoal dan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak…. dan nantikan tarikan ibunya ke neraka. -sumber-

dah habis baca ? maybe artikel ni tak menarik sangat , tapi bagi fyza menarik :) jadi kepada hamba ALLAH yang bergelar lelaki , awak semua ada tanggungjawab yang besar , perlu digalas :D moga kita semua tergolong dalam golongan orang-orang yang beriman dan terpelihara daripada azab api neraka . amin , insya'allah .

" Jadikanlah iman dan taqwa sebagai pakaian kita di dunia agar, pakaian dari syurga yang membaluti kita di akhirat kelak.."  "Sesungguhnya Allah itu Maha Melihat dan tidak pernah tertidur walau sedetik pun. Setiap amal perbuatan kita akan dihitung walau sebesar zarah sekalipun" Semoga kita berada di dalam golongan hambanya yang tidak pernah alpa  mengingatiNya.."


 saya pernah buat silap tapi sekurangnya saya cuba tuk perbetulkannya :) sekian terima kasih kerna sudi baca ataupun like :D bye *lambai tangan * assalamualaikum .

No comments:

Post a Comment