tentang SOLAT



tok3x assalamualaikum !
hello , milo , marshmallow ! 
sawadikap , konichiwa ! :3
dah lama tak mengupdate blog niyy ><"
entry terakhir sekali pada 10/11/2012 .
wahh . smart pulak tarikhnya ><" 



by the way , di kesempatan ini pada 5 Muharram ini , fyza ingin mengucapkan SELAMAT MENYAMBUT MAAL HIJRAH YANG KE - 1434 !!! 
maaflah lambat wish . sibuk bercuti la kann ><" . okie . cuti korang acane ? best , syiokk ? 
selalunya , tyme cuti ni lah , Facebook dan Twitter selalu digunakan untuk hilangkan bosan . tak gitu ? :3  okie kita geng ! high five sikitt ! haha .  lagu blog bertukar sempena awal Muharram :)

mohon awak , awak , awak  dan awakk .. *macam ramai sangat pembaca padahal sikit je* sila jeling dan baca tajuk entry kali ni .
yeahh ! tentang SOLAT ! :') 
ingat drama je ada Tentang Dhia ? yang ada Adi Putra , Nora Danish uh -.-''
tentang SOLAT ni lagi besaq auww . awak , awak , awak dan awakkk pun terlibat . nama pun orang Islam kann :)  fyza mahu habaq sikit pada hangpa semua pasai sejarah solat .
sepertimana korang tahu solat ni sebenarnya 50 waktu kann ? tapi nabi kesayangan kita semua , 
nabi Muhammad s.a.w *sila jawab nama baginda dengan selawat ye* 
telah meminta agar dikurangkan kepada 5 waktu sahaja . kerana Baginda tahun bahawa umatnya tidak mampu melakukan solat sebanyak 5 waktu .  hampir sembilan kali Baginda merayu agar dikurangkan auw ! 
semata demi umatnya . siapa umatnya nabi Muhammad s.a.w ? kita semua lahhh :) sila sedaq diri yea 



okie . sebenarnya fyza mahu berkongsi dengan korang mengenai sejarah rakaat yang terdapat pada tiap-tiap waktu solat fadhu yang sering kita buat . mesti ramai tak tahu kann ? jadi bersempena Maal Hijrah ini , eloklah fyza ceritakan pada korang yea :) sebenarnya , solat yang kita lakukan sekarang ni , nabi-2 sebelum nabi kita telah menunaikan solat terlebih dahulu , sebelum turunnya perintah Allah tika peristiwa Israk Mikraj :) jadi , jangan korang tersalah faham pulak yea . kita mulakan dengan solat Subuh yang mempunyai 2 rakaat yang paling sedikit rakaatnya .

::Subuh::
Manusia pertama yang telah mengerjakan solat Subuh ialah nabi Adam a.s iaitu ketika baginda keluar dari syurga lalu diturunkan ke bumi . Perkara pertama yang dilihatnya ialah kegelapan dan baginda berasa takut yang amat sangat . Apabila fajar subuh telah keluar , nabi Adam a.s pun sembahyang 2 rakaat .

Rakaat Pertama : tanda bersyukur kerana baginda terlepas daripada kegelapan malam 
rakaat kedua : tanda bersyukur kerana siang telah menjelma :)

::Zohor ::
untuk solat Zuhur pula , insan pertama yang mendirikan solat Zuhur ialah nabi Ibrahim a.s , taktala Allah s.w.t memerintah Baginda agar menyembelih anaknya , nabi Ismail a.s  . Seruan itu hadir pada waktu gelincir matahari , lalu sujudlah Baginda 4 rakaat :')


rakaat  pertama : tanda syukur bagi penebusan
rakaat kedua : tanda syukur kerana dibukakan dukacintanya dan anaknya
rakaat ketiga : tanda syukur dan memohon keredhaan Allah s.w.t
rakaat keempat : tanda syukur kerana korbannya diganti dengan tebusan khas

::Asar::
Nabi Yunus a.s ialah orang pertama yang mendirikan solat Asar , taktala Baginda dikeluarkan oleh Allah s.w.t dari perut ikan Nun . Ikan Nun telah memuntahkan nabi Yunus di tepi pantai tika telah masuk waktu asar , Maka bersyukurlah nabi Yunus lalu solat empat rakaat kerana baginda telah diselamatkan daripada 4 kegelapan iaitu : .

rakaat pertama :  kelam dengan kesalahan
rakaat kedua : kelam dengan air laut
rakaat ketiga : kelam dengan malam
rakaat keempat : kelam dengan perut ikan Nun

::Maghrib::
insan pertama yang mendirikan solat Maghrib ialah nabi Isa a.s ketika Baginda dikeluarkan oleh Allah s.w.t daripada kejahilan kaumnya , sedang waktu itu telah terbenam matahari . Bersyukur nabi Isa lalu bersembahyang tiga rakaat kerana diselamatkan dari kejahilan tersebut iaitu :

rakaat pertama : untuk menafikan ketuhanan selain daripada Allah s.w.t , yang Maha Esa
rakaat kedua : untuk menafikan tuduhan dan juga tohmahan ke atas ibunya Siti Mariam yang dituduh melakukan hubungan sumbang
rakaat ketiga : untuk meyakin kaumnya bahawa Tuhan itu hanya satu iaitu Allah semata , tiada dua atau tiganya :)

::Isyak::
Tongkat kepunyaannya boleh bertukar menjadi ular . Nabi Musalah insan pertama mengerjakan solat Isyak . Tika itu , nabi Musa a.s telah tersesat mencari jalan keluar dari negeri Madyan , sedang dalam dadanya penuh dengan perasaan dukacita. Allah s.w.t menghilangkan semua perasaan dukacitanya itu pada waktu Isyak yang akhir . Lalu sembahyanglah baginda empat rakaat sebagai tanda syukur .

rakaat pertama : tanda dukacita terhadap isterinya
rakaat kedua : tanda dukacita terhadap saudaranya Nabi Harun a.s
rakaat ketiga : tanda dukacita terhadap Firaun .
tanda keempat :  tanda dukacita terhadap anak Firaun




okie .. tamat sudah segala pengisian yang fyza nak kongsikan . amacamm ? dah faham semua ? dah dapat ilmunya ? alhamdulillah . jadi , sedarlah korang . solat ni sekejap jea . tak sampai 1 jam punn . ingatt , malaikat Maut bertanggungjawab terhadap tugasnya . berbuat baiklah sempena masih hidup niyy . fyza pun sedar , fyza ni taklah baik mana kann . yups . tapi jika kita nak berubah ke arah yang lebih baik , apa salahnya kann ?

aku tidaklah semulia Siti Khadijah , tidaklah setaqwa Aisyah , tidaklah setabah Fatimah , bukan pula sekaya Balqis , apalagi secantik Zulaikhah ,  aku hanyalah gadis ykhir zaman yang punyai impian untuk menjadi perempuan solehah . insya'allah :)

jadikah tahun baru ini adalah Hijrah yang ohsemm ! ingatlah juga kepada warga Gaza , Palestin yang so far far far away , sedang berusaha untuk terus hidup , menghadapi kesukaran , sama-sama doakan keselamatan , kesihatan , kesejahteraan mereka yea :)  moga apa yang korang azamkan pada tahun ini , tercapai . tahniah kepada calon-2 UPSR sekali lagi . korangs dah buat yang terbaikk :) jari penat breakdance di atas keyboard . see you on next entry . ingatt ! korang sedang diperhatikan :3 bye-bye . salam persahabatan dihulurkan . assalamualaikumm :)

No comments:

Post a Comment