takbir raya ?

Izznur Firzanah menaip ..
pada 12 OGOS 2012





tok3x. assalamualaikum semua !
hello . milo . marshmallow . yezza . 
fiza kembali lagi . setelah berhari-hari tak update blog .
dah bersawang pulak kan ? ><" 


woot woot . diam tak diam , dah nak raya kann ? 
sekejap je RAMADHAN datang ziarah kita ? insya'allah , tahun depan , kita semua akan date dengan RAMADHAN lagi . 
tahun ni , puasa rasa sekejap je kan . cuma waktu berbuka yang lambat :3  . 


" bergema takbir raya , menitis air mata , 
terkenang suasana permai desa , rindu hati ini , ingin ku kembali 
pada ayah bonda dan saudara "  -sudirman-

mesti korang pernah bait-bait lirik lagu tu kan ? yups . lagu  DARI JAUH KU POHON MAAF , yang dinyanyikan sendiri oleh IKON NEGARA kita iaitu , SUDIRMAN ARSHAD . 

jeling sekejap tajuk entry , ya ! TAKBIR RAYA ! selalu bila dah nak raya kan , orang akan bertakbir . jadi , fza nak tanya . korang tahu tak SEJARAH TAKBIR RAYA ?! tak tahu , sokayy . topik ni lah yang fza akan kongsikan .




Ianya bermula pada awal Hijrah. Iaitu pada peperangan Badar.
Abu Lahab merupakan seteru dalam peperangan dan telah dipenggal kepalanya.
Lalu kepala Abu Lahab dibawa ke penghadapan Rasulullah s.a.w.
Apabila melihat akan kepala Abu Lahab Rasulullah pun melafazkan kata-kata takbir yang seperti takbir hari raya yang dilafazkan sekarang.
Lalu sahabat pun bertanya kepada Rasulallah : “ Ya Rasulullah, adakah kepala itu mendengar akan apa yang kau katakan padanya”
Jawab Rasulallah : ”Ya, dia mendengar tetapi tidak dapat membalas kata-kata”
 


Sumber :Oleh Tn Haji Mohd Ali Sarbini (Imam Masjid Tuanku Mizan) dalam Rancangan Gema Takbir TV1 



FORMULA MENCARI MUKA SURAT JUZU' ALQURAN 

nombor juzu yang ingin dicari tolak satu . bila dapat jawapannya , darab dengan 2 . kemudian , nombor 2 letak pada hujung hasil darab . 

Contoh 1
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 5 di halaman ke berapa:
5-1 = 4, 4 perlu didarab dengan 2 jadi 4 x 2 = 8
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzuk 5 adalah pada halaman 82
Sekarang lihat pada Quran dan anda akan lihat Juzuk 5 bermula pada halaman 82. 

itu serba ringkas yang boleh disimpulkan la . 
sebenaqnya , sejarah dia panjang , fza buat ringkasan jea ><"
perkongsian umum untuk semua . andai tersilap , perbetulkan lah ye . fza hanya kongsikan apa yang fza tahu . 

jadi , fza ingin mengucapkan SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI DAN KEMERDEKAAN KALI KE 55 . MERDEKA !!  



sekian sahaja untuk entry pada kali ini , 
terima kasih . datang lagi yea :3 
see ya on next entry . bubye . 
salam persahabatan dihulurkan ;)


1 comment:

  1. Hi! 안녕하세요~~! please do visit our blog! we sell
    purely handmade products such as pouch,
    earrings, cards, hp strap, cute items!
    쇼핑하시면 더 감사합니다~~^^
    http://twinscraftlife.blogspot.com
    http://thesoaplicious.blogspot.com

    ReplyDelete