alahai , untunglaa... =)



assalamualaikum semua !
holla , sihat ? baguih na ~ 
meh sini , fiza bagi ang pow . !
dapat ? ;) sakit ? alahai , rehat kay 

hehe . setelah lama berpikir , akhirnya 
keluar jua idea na update blog buruk nie .
hehe . almaklumlah , dak blogger =)
okayh . ! past korungs pelik kan ?
kenapa tajuk entry nie alahai , untunglaa... =)
hehe . nak tahu kenapa ? jums bace .






hehe . nih sesuai dibaca untuk kaum adam & hawa . kiranya 2 dalam 1 la . hehe . kali ni , fiza nak share pasal ciri2 lelaki yang layak dijadikan teman hidup =) amacam ? ade bran na bace ? ;)



Berikut adalah 13 ciri-ciri lelaki yang selayaknya seorang wanita pilih sebagai pelindungnya dan pemimpin hidupnya, lelaki yang layak dicintai!
13 ciri ini diatur mengikut perspektif seorang gadis Melayu beragama Islam khusus untuk panduan anda:
  1. Taat kepada Allah, taat pada ajaran Rasul.
  2. Mahir membaca Al-Quran dengan lancar, hafal surah-surah asas dan doa-doa asas, rajin membaca Al-Quran.
  3. Mempunyai pekerjaan tetap dan memiliki sumber pendapatan tetap.
  4. Suka menyeru orang lain kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran.
  5. Ada sikap optimis – berjuang mencapai kecemerlangan dalam hidup.
  6. Bersih dari sebarang kemungkaran yang nampak dan tak nampak.
  7. Baik kata-katanya, cemerlang perilakunya, seorang lelaki yang jujur.
  8. Tak pernah tinggal yang wajib, rajin melaksanakan amalan sunat dalam beribadah.
  9. Berani menhadapi cercaan dan berani menghadapi orang yang mencela.
  10. Tahu, faham dan sanggup melaksanakan tanggungawab.
  11. Bersifat terbuka, pemaaf dan penyantun.
  12. Tenang air mukanya, waspada dan bijak dalam membuat keputusan.
  13. Jika dia berkahwin, dia dapat melayan isteri dengan baik.
“…Kalau setiap saat awk ingtkan ALLAH & setiap saat itu juga saya ingtkan ALLAH.. Bermakna waktu itu kita dah menjadi satu kerana mencintaiNYA yang Satu. Di situlah selayaknya hati kita bertemu…”
Rasulullah s.a.w bersabda:
“Jika datang kepada kalian seorang lelaki yang kalian redhai agama dan akhlaknya, maka nikahkanlah ia. Jika tidak, maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan kerusakan yang besar.”
(HR. Tirmidzi)
Dalam diam mencintai, persiap diri menjadi yang layak dicintai olehnya :)
  • Saya cuma nak lelaki yang dapat bimbing saya ke jalanNYA..
  • Jadikan saya yang halal untuk diri dia..Tahu batas-batas sebelum saya jadi yang halal untuk dia..
  • Saya tak minta lebih, hormat saya sebagai wanita..
  • Biar umur muda, asalkan tahu fikir, mana baik, mana tak..tahu fikir, apa yang ditegah, apa yang di suruh..
sama je kan mcm ciri-ciri lelaki yang perempuan lain nak.hehe.. :)
bagi fiza . dia juga ak yah hisap rokok kay , nanti pendek umur , siapa nak sayangkan fiza lagi ? #gedik tak ayat ak ? hehe

hehe .. okay tak ? moga dijadikan panduan . good luck ;)
sekian sahaja untuk entry pada kali ini .
minta maaf jika ::
tersalah ejaan ,
tersilap fakta ,
entry tidak menarik ,
bukan kawan yang baik

terima kasih kerana ::
sudi hadir ke blog ini ,
baca entry ini ,
jadi kawan fiza ,
doakan kejayaan fiza ..

see ya in next entry ,
insya'allah . 
bye-bye

salam persahabatan dihulurkan



No comments:

Post a Comment