speechless


assalamualaikum semua ...
hai , ley kenal ?? (jangan layan . )
amacam sekolah okay ??
ke tak sabar nak cuti ??
...............................
nak cuti lha ue kan ? ;)

by the way , 
fiza bukan nak cakap pasal 
sekolah atupun cuti .
tetapi
ia mengenai .....

haha ..
nampak tak ??

B E N A R  !! 
ia mengenai Sijil Pelajaran Malaysia ..
yang bakal mengunjungi calon2 SPM pada minggu hadapan . =)

cam ne ? 
okay ??
ke gementar ?? goyang ka ??
hehe ...
chill out .
meh sini ,
fiza kongsikan tips2 nak hadapi exam .
(ek eleh fiza niyh .. stpm pun tak lepas ! na bebel kat aku lak ?!)

larh ...
tak nak baca upenyer ..
apa lagi ...
blah lha dari sini =)

1.TIDUR AWAL .
mengapa tidur awal ?? tak boleh study ke ??
>>Tidur yang mencukupi penting supaya badan dan otak kita segar pada keesokan harinya.Badan kita akan mendapat rehat yang cukup untuk meneruskan fungsi dengan efisien.

2.BANGUN AWAL .
>> kenapa lak ?? blur aku ngan ko lha fiza .
hehe . chillax . sebenarnya , bila korungs bangun awal niyh ... digalakkan menunaikan solat sunat sebelum solat subuh dan solat subuh berjemaah bersama seisi keluarga . bak kata kawan fiza lebih afdal" . =)  kemudian , bacalah surah YASIN kerana surah yasin bermaksud surah yang memudahkan . Baca dan niatkan dalam hati supaya ALLAH bantu kita . ok , blur lagi ke ?? haha

3.SARAPAN PAGI .
>>aik ?? penting ke ??
iya lha . wat isi perut . nanti dalam dewan peperiksaan , lapar camne ?? nanti tak boleh fokus lak kan  ?? makan yer akak , abang ... 

4. IBU BAPA .
>>nape dengan parents ktorg , fiza ?
dah minta maaf dengan dorg ?? cikgu2 pun same . minta maaf dengan mereka . mestilah korungs nak exam dalam keadaan diberkati kan ?
jika boleh , peluk ibu bapa korungs , ucapkan "doakan abg/akak/adik  yer  ayah/ibu ?"  =) .

5.PERGI KE DEWAN PEPERIKSAAN LEBIH AWAL .
>>dari tadi asyik AWAL je ? tak ley lambat ke ?
hehe .. awal lha , lagi bagus . jika nak lambat , buatlah . asalkan anda bahagia .=) Datang awal kerana untuk mengelakkan kita daripada kelam kabut . pastikan bawak alat tulis selengkapnya . kad pengenalan , jangan sesekali lupa ! .

6.DOUBLE S
>>alamak !! mende ue ??
okayh , fiza nak story lha nie . DOUBLE S ue bermaksud Senyum dan Sapa . bukan SYOKSENDIRI aw .. kenapa nak kena sapa ?? kerana ia akan mengurangkan tekanan dan kerisauan . so , senyum .. tak perlu kata apa2 . =)

7.CHEWING GUM .
>>nak wat pe ? cara untuk tiru ke ??
uits , ke situ pulak perginya . sebenarnya , bila korungs mengunyah (bukan telan) chewing gum ,dapat mengelakkan kita daripada mengantuk ,merangsang otak berputar ligat .

8.BACA SELAWAT .
>> marhaban dah habis lha , fiza .
ingat tyme marhaban je ke ley selawat ?? ish2 , mandai2 je . okay , back to the topic , nape kena baca selawat ?? bila nak baca ??
baca lha tye bila korungs dapat soalan susah . insya'allah , fikiran anda akan membantu . =) (salah tips niyh )

9.BERSEDIA .
>>ready for what ??
bersedia dengan pelbagai jenis soalan nanti . jadi , korungs kena wat ulangkaji ringkas  . jangan memberatkan fikiran korungs . takot , nanty BLANK tyme exam . +_+

10.BERDOA DAN BERTAWAKAL .
>>saya setuju !
okayh . yang last nie .. hehe .. tak kira lha , sebelum ke , semasa ke ataupun selepas ... korungs kena dekatkan diri dengan ALLAH .. kerana DIA yang menentukan segalanya .  =)

okayh semua !!
dah baca ??!! 
lengkap tak ??
tak? ,
pandai2 lha korungs . hehe
fiza hanya kongsikan sahaja ..

sebenarnya , tips ni ...
semua calon peperiksaan boleh guna .
tak kira lha periksa 
UPSR , PMR SPM atau STPM ..
sebabnya ,,
pengasas exam nie SAMA .
hehe ...

harap korungs dapat manfaat dalam entry pada kali ini .
jika suka , 
kongsikan lah bersama rakan yang lain .
jika tak suka ,
harap maaf . fiza tak reti nak puaskan hati orang .

harap entry dapat membantu korungs dalam exam .
maaf jika terkasar bahasa , tersilap tutur bicara . 

sambutlah salam persahabatan daripada fiza .



No comments:

Post a Comment